Werk & Inkomen

Ik wil bijzondere bijstand aanvragen, hoe werkt het en kom ik in aanmerking?

Als je financiële problemen hebt en extra hulp nodig hebt om bepaalde kosten te dekken, kan bijzondere bijstand een uitkomst bieden. Bijzondere bijstand is een regeling in Nederland die mensen met een laag inkomen ondersteunt bij onverwachte of bijzondere kosten. Het kan bijvoorbeeld gaan om medische kosten, kosten voor schoolgaande kinderen, verhuiskosten, of kosten voor duurzame gebruiksgoederen.

Om te bepalen of je in aanmerking komt en hoe je bijzondere bijstand kunt aanvragen, volg je de volgende stappen:

Controleer of je recht hebt op bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is bedoeld voor mensen met een laag inkomen en weinig vermogen. In principe kan iedereen met een bijstandsuitkering bijzondere bijstand aanvragen. Maar ook als je werkt of een andere uitkering ontvangt, kun je mogelijk in aanmerking komen. Lees hier aan welke voorwaarden je moet voldoen. Het is belangrijk om te controleren of je inkomen en vermogen binnen de vastgestelde grenzen vallen.

Bijzondere bijstand wordt verstrekt door jouw gemeente. Veel gemeenten hebben tegenwoordig online aanvraagformulieren, die je gemakkelijk kunt invullen en indienen. Het aanvraagformulier van de Gemeente Rotterdam vind je hier.

Verzamel benodigde documenten

Om bijzondere bijstand aan te vragen, heb je bepaalde documenten nodig. Denk aan bewijs van inkomen, bankafschriften, huurcontracten of facturen van de kosten waarvoor je bijstand wilt aanvragen. Zorg ervoor dat je alle benodigde papieren bij de hand hebt voordat je de aanvraag indient.

Aanvraag indienen

Vul het aanvraagformulier in en voeg de gevraagde documenten toe. Het is belangrijk om de aanvraag zo volledig mogelijk in te vullen, zodat de gemeente een goed beeld krijgt van jouw situatie en de hulp die je nodig hebt. Bij twijfel of vragen, kun je altijd contact opnemen met Stichting Je Goed Recht voor hulp bij het invullen van de aanvraag.

Behandeling van de aanvraag

De gemeente zal jouw aanvraag beoordelen en beslissen of je recht hebt op bijzondere bijstand en zo ja, hoeveel. De beoordeling kan enige tijd duren, tot maximaal 8 weken. Zorg ervoor dat je bereikbaar bent voor eventuele aanvullende vragen of verzoeken om informatie.

Beslissing en uitbetaling

Als de gemeente positief beslist, ontvang je een beschikking waarin staat hoeveel bijzondere bijstand je krijgt toegekend. De bijstand kan in de vorm van een vergoeding zijn, rechtstreeks aan de kosten gekoppeld, of als een lening. Houd er rekening mee dat bijzondere bijstand altijd een vangnet is en bedoeld is voor noodzakelijke kosten waar je zelf niet in kunt voorzien.

Kom je er niet uit met het aanvragen van bijzondere bijstand? Of wil je bezwaar maken tegen de beslissing van de Gemeente? Bij Stichting Je Goed Recht kunnen we je hiermee helpen. We geven gratis rechtshulp op 9 locaties in Rotterdam.

Heb je een vraag over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. De locaties en tijden van alle spreekuren vind je hier.

Wil je liever eerst een afspraak maken? Stuur dan een berichtje of e-mail naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.