Werk & Inkomen

Wat is de energietoeslag en heb ik hier recht op?

De energietoeslag is extra geld van je gemeente om je te helpen jouw energierekening te betalen. De toeslag kan worden gegeven door je gemeente als je een laag inkomen hebt.

Hoeveel is de toeslag?

Voor het jaar 2023 is de energietoeslag vastgesteld op maximaal € 1.300. De precieze hoogte van het bedrag wordt door jouw gemeente bepaald. Indien je eerder dit jaar al een energietoeslag ontving van je gemeente, kan het bedrag lager zijn. Stel dat je bijvoorbeeld eerder dit jaar € 500 ontving, dan zal het bedrag nu maximaal € 800 bedragen. In de gemeente Rotterdam krijgen bewoners één keer een toeslag van € 1.300.

Wanneer wordt de toeslag uitbetaald?

Het moment van betalen wordt door je gemeente besloten. In Rotterdam start de uitbetaling in het weekend van 14 oktober 2023. Je kan ook bellen met de gemeente voor verdere vragen.

Hoe ontvang je de energietoeslag?

Als je in 2023 een laag inkomen hebt en je ontving in 2022 ook een energietoeslag, dan zal de toeslag meestal automatisch worden gegeven.

Ook als je een uitkering van de gemeente ontvangt, heb je recht op het automatisch ontvangen van de energietoeslag. Dit geldt voor de volgende uitkeringen:

• Bijstandsuitkering

• IOAW-uitkering

• IOAZ-uitkering

• Bbz-uitkering

Wat als je de toeslag niet automatisch ontvangt?

Heb je een laag inkomen maar ontvang je de energietoeslag niet automatisch? Dan moet je de toeslag zelf aanvragen bij de gemeente. Op de website van jou gemeente vind je informatie over hoe je dit kunt doen. Je kan ook bellen met jouw gemeente. Rotterdammers kunnen de toeslag hier aanvragen.

Ontvangen uitwonende studenten ook energietoeslag?

Studenten hebben geen recht op de energietoeslag. Maar zij kunnen soms wel een tegemoetkoming van € 400 krijgen van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Dit geldt alleen voor studenten die uitwonend zijn en voldoen aan één van de volgende eisen:

• Ze ontvangen een basisbeurs en een aanvullende beurs, óf

• Ze hebben een lening bij DUO en ontvingen de maand ervoor een aanvullende beurs.

Studenten die recht hebben op deze tegemoetkoming ontvangen het bedrag automatisch.

Stichting Je Goed Recht helpt je graag bij het aanvragen van de energietoeslag. Neem gerust contact met ons op voor hulp of bij vragen.

Heb je andere vragen over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis.

Je kunt een afspraak maken door een berichtje of e-mail te sturen naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.