Familie & Gezin

Heb ik recht op kinderalimentatie?

Als je uit elkaar gaat met je partner, moeten jullie samen de kosten voor de kinderen betalen. Als je ex-partner meer verdient of als de kinderen vaker bij jou zijn, kun je kinderalimentatie krijgen. Kinderalimentatie is geld dat je ex betaalt om te helpen bij de verzorging van de kinderen.

Situatie van je ex

Als je ex meer verdient of de kinderen vaker bij jou zijn kun je vragen om kinderalimentatie voor de zorgen van de kinderen. Dat is omdat jij dan meer kosten hebt.

Je kunt alleen kinderalimentatie vragen aan de juridische ouder van je kind. De juridische ouder is de ouder van een kind volgens de wet: De moeder is automatisch juridische ouder van het kind, voor de vader hangt het van de situatie af.

Is je ex niet de juridische ouder en is er geen andere juridische ouder? Dan kun je met een ‘vaderschapsactie’ toch geld vragen aan je ex als:

• Hij of zij de biologische ouder van je kind is.

• Hij of zij toestemming heeft gegeven voor de verwekking van je kind, bijvoorbeeld via een zaaddonor.

Het betalen van kinderalimentatie

Je ex betaalt kinderalimentatie tot jullie kind 21 jaar is.

• Kinderen tot 18 jaar

Totdat je kind 18 jaar is, ontvang jij de alimentatie.

• Kinderen van 18 tot 21 jaar

Wanneer je kind 18 jaar wordt, hoeft je ex de kinderalimentatie niet meer aan jou te betalen. De kinderalimentatie wordt dan direct aan je kind betaald. Als jullie dit niet willen, kunnen jij, je kind en je ex afspreken dat de kinderalimentatie toch naar jou blijft gaan.

Als je kind genoeg inkomen heeft om zelf zijn of haar kosten te betalen, mag je ex in overleg met je kind de alimentatie verminderen of stopzetten. Als je kind dit niet wil, moet de rechter hierover een besluit nemen, waarbij de hulp van een advocaat nodig is.

• Kinderen van 21 jaar of ouder

Wanneer je kind 21 jaar wordt, is je ex niet langer verplicht om kinderalimentatie te betalen. Tenzij er andere afspraken over zijn gemaakt of als je kind niet kan werken vanwege een handicap en geen uitkering ontvangt.

Het berekenen van kinderalimentatie

Samen met je ex bepaal je hoeveel kinderalimentatie hij elke maand betaalt. Het is niet toegestaan dat je ex het volledige bedrag in één keer betaalt.

Je kunt in overleg met elkaar de afspraken maken, of met de hulp van een mediator, advocaat of een notaris.

Als je niet weet wat een passend bedrag is kan je het LBIO vragen om voor jullie een berekening te maken. Als het niet lukt om afspraken te maken met je ex, dan kan je de rechter vragen om de kinderalimentatie te bepalen. Daar heb je een advocaat bij nodig.

Als de kinderalimentatie in een uitspraak door de rechter is vastgelegd, heeft dit een groot voordeel. Wanneer er problemen met betalen ontstaan, kan je gratis het LBIO vragen om de kinderalimentatie voor jou te ontvangen.

Jaarlijkse stijging

Elk jaar wordt op 1 januari de kinderalimentatie verhoogd met een bepaald percentage. Je ex is verplicht de alimentatie met dit percentage te verhogen.

Er zijn situaties waarin je (tijdelijk) geen recht hebt op deze verhoging, bijvoorbeeld als jullie dit samen hebben afgesproken of als de rechter dit heeft bepaald.

Heb je vragen over de bovenstaande informatie of kom je er niet uit? Stichting Je Goed Recht beantwoordt graag al je vragen. Neem dus gerust contact met ons op voor hulp of advies.