Werk & Inkomen

Mijn werkgever wil dat ik een vaststellingsovereenkomst onderteken. Wat betekent dit en waar moet ik op letten?

Het kan voorkomen dat jouw werkgever je vraagt om een vaststellingsovereenkomst te ondertekenen. Je kunt dit zien als een voorstel voor ontslag. Het is belangrijk om goed naar de volgende punten te kijken voordat je een vaststellingsovereenkomst ondertekent:

• Zorg dat je de inhoud van de overeenkomst goed begrijpt. Lees de voorwaarden goed door en vraag om uitleg als iets niet duidelijk is.

• Je hebt vaak ruimte om te onderhandelen over de voorwaarden van de overeenkomst. Denk aan zaken zoals de hoogte van een transitievergoeding of de einddatum van jouw contract. Meer informatie over transitievergoeding vind je hier.

• Het tekenen van de overeenkomst kan invloed hebben op jouw recht op een WW-uitkering en/of transitievergoeding. Controleer dit eerst.

• Maak duidelijke afspraken met je werkgever, bijvoorbeeld over het tekenen op kantoor.

Hoe kan ik de vaststellingsovereenkomst controleren?

In de vaststellingsovereenkomst staan afspraken die gaan over het ontslag. Hier zijn belangrijke punten waar je op moet letten:

• De reden van het ontslag moet duidelijk worden vermeld. Ben je het ermee eens?

• Controleer of de afspraken over de betaling van openstaande vakantiedagen en vakantiegeld kloppen.

• De opzegtermijn, oftewel de periode tot het einde van jouw contract, moet worden vermeld.

• Als je recht hebt op een transitievergoeding moet dit worden vermeld.

• Als er een concurrentiebeding is opgenomen in jouw contract, kun je proberen dit te laten verwijderen.

• Als je niet hoeft te werken moet dit worden vermeld, inclusief afspraken over doorbetaling van loon.

Om er zeker van te zijn dat alle punten goed zijn opgenomen in jouw vaststellingsovereenkomst, kun je gebruikmaken van de checklist van het Juridisch Loket. Deze vind je hier.

Hoe weet ik of ik met deze vaststellingsovereenkomst recht heb op WW?

Om recht te hebben op een WW-uitkering moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. In de vaststellingsovereenkomst moet staan:

• De overeenkomst moet vermelden dat het plan voor het ontslag bij de werkgever ligt en niet bij jou als werknemer.

• Er mag geen sprake zijn van dringende reden voor ontslag op staande voet. Voorbeelden zijn ontslag door diefstal of geweld.

• De opzegtermijn vanuit de werkgever moet worden vermeld. Deze staat in je contract of cao.

• Je moet ook voldoen aan andere voorwaarden die gelden voor een WW-uitkering, zoals voldoende arbeidsverleden. Deze vind je hier.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de vaststellingsovereenkomst?

Als je het niet eens bent met de inhoud van de vaststellingsovereenkomst, kun je de volgende stappen nemen:

• Je bent niet verplicht om te tekenen. Dit kun je laten weten aan je werkgever.

• Je kunt onderhandelen over de inhoud van de overeenkomst. Je kunt ook iemand die onderhandelt of een advocaat inzetten om te helpen bij de onderhandelingen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt of lid bent van een vakbond, kun je daar om hulp vragen.

Kan ik een vaststellingsovereenkomst herroepen?

Ja, je hebt recht op tijd om na te denken nadat je de vaststellingsovereenkomst hebt getekend. Normaal gesproken is deze zogenoemde bedenktijd 2 weken, maar als jouw werkgever dit niet in de overeenkomst heeft vermeld, heb je 3 weken bedenktijd. Als je wilt terugkomen op je beslissing om de overeenkomst te tekenen, kun je per brief of email laten weten aan je werkgever. Het Juridisch Loket heeft een voorbeeldbrief beschikbaar voor het aanpassen van de beëindigingsovereenkomst, deze vind je hier.

Wat kan ik doen als mijn werkgever zich niet aan de afspraken houdt?

Je kunt actie ondernemen. Stuur je werkgever een brief waarin je eist dat hij zich aan de afspraken houdt.

Stichting Je Goed Recht

Kom je er niet uit of is er nog iets onduidelijk over de vaststellingsovereenkomst? Neem dan contact op met Stichting Je Goed Recht. We zijn er om je te helpen en ervoor te zorgen dat je rechten worden beschermd.

Heb je vragen over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. Bel of app voor een afspraak naar +31 6 271 402 12 of mail naar afspraak@stichtingjegoedrecht.nl. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.