Werk & Inkomen

Ik heb recht op de energietoeslag, maar hoe vraag ik het aan?

De energietoeslag is extra geld van je gemeente om je te helpen jouw energierekening te betalen. De toeslag kan worden gegeven door je gemeente als je een laag inkomen hebt. Bekijk deze blog om te controleren of jij recht hebt op de toeslag.

Hoe ontvang je de energietoeslag?

Je krijgt de energietoeslag automatisch als je een bijstandsuitkering, IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering ontvangt. Hiervoor hoef je dus niets te doen.

Heb je dit niet, maar heb je wel recht op toeslag? Je kunt de toeslag dan zelf aanvragen via de gemeente.

Wat heb je nodig voor de aanvraag?

• Laptop

• DigiD

• Een overzicht van jouw inkomsten in augustus 2023

Stappenplan toeslag aanvragen

Je kunt de energietoeslag aanvragen vanaf 1 november 2023 via de webpagina van de Gemeente Rotterdam.

1. Open deze link om op de pagina van “Energietoeslag aanvragen in Gemeente Rotterdam” te komen.

2. Log in met je DigiD. Hiermee bevestig je jouw identiteit. Heb je nog geen DigiD? Dan kun je deze aanvragen via de DigiD website.

Na het inloggen kijkt de gemeente naar je gegevens en inkomen.

3. Volg alle stappen op de website. Mogelijke vragen die je tegenkomt zijn:

• Woon je in deze gemeente?

• Met wie woon je?

• Heb je vorig jaar ook energietoeslag ontvangen?

Controleer of jouw gegevens goed in het systeem staan (zoals naam, geboortedatum, emailadres).

Na het volgen van de stappen is je aanvraag voor energietoeslag gelukt. Je krijgt binnen 8 weken een reactie met meer informatie over wanneer je de toeslag zal ontvangen en hoeveel dit zal zijn.

Stichting Je Goed Recht

Stichting Je Goed Recht helpt je graag bij het aanvragen van de energietoeslag. Neem dus gerust contact met ons op voor hulp of vragen.

Heb je andere vragen over jouw rechten? Kom dan langs tijdens een van onze spreekuren bij jou in de buurt. Onze hulp is gratis. Maak je afspraak door een bericht of e-mail te sturen naar +31 6 271 402 12 of afspraak@stichtingjegoedrecht.nl.